بسمه تعالی
جدول ملاک های مورد بررسی در فرایند طراحی سؤالات امتحانات داخلی سال تحصیلی91-90–ناحیه یک زنجان
نام درس : کلاس : رشته : آموزشگاه : نام دبیر:
ردیف | ملاک های عمومی طراحی سوال (دارای ضریب 1 ) | امتیاز 10 - 0 |
1 | رعایت زیبایی سؤال ( خوانا بودن ، رعایت فاصله مناسب بین سؤالات ، رسم الخط صحیح و...) | |
2 | کامل بودن سر برگ ( دستورالعمل لازم برای پاسخگویی ، مشخص بودن تعداد صفحات و سؤالات وزمان آزمون ) | |
3 | مناسب بودن زمان پاسخگویی به سؤالات | |
4 | مناسب بودن تعداد سؤالات آزمون ( با توجه به زمان تعیین شده ) | |
5 | صحیح بودن نگارش سؤالات (عدم وجود غلط املایی در متن سؤال ، عدم استفاده از واژه های مبهم و ... ) | |
6 | رعایت نکات دستوری در طراحی سؤالات ( صحیح بودن نگارش و نشانه گذاری و... ) | |
7 | مشخص کردن موارد منفی با کشیدن خط زیر آن و یا تایپ پر رنگ | |
8 | سلیس و روان نوشته شدن سؤالات ( به گونه ای که همه ی دانش آموزان برداشت یکسانی از سؤال داشته باشند ) | |
9 | در نظر گرفتن فضای مناسب برای پاسخ سؤالات | |
10 | عدم استفاده از سؤالات انتخاب کردنی | |
ملاک های تخصصی طراحی سؤال ( دارای ضریب 2) | امتیاز 10 – 0 | |
1 | مناسب بودن سؤال از نظر علمی | |
2 | استفاده از انواع سؤالات باز پاسخ و بسته پاسخ در طراحی سؤالات به تناسب محتوا | |
3 | اندازه گیری یک هدف توسط هر سؤال | |
4 | توجه به سطوح مختلف حیطه شناختی اعم از دانش و فرا دانش در طراحی سؤالات | |
5 | مرتبط بودن هر یک از سؤال ها ( اعم از باز پاسخ یا بسته پاسخ ) با هدف یا هدف های مهم یادگیری | |
6 | عدم راهنمایی متن سؤال به پاسخ های همان سؤال یا سؤالات دیگر | |
7 | ترتیب قرار گرفتن سؤالات از آسان به دشوار | |
8 | طراحی بخش عمده ی سوالات در حد دانش آموزان متوسط | |
9 | رعایت بارم و بودجه بندی در طراحی سؤالات ( در نظر گرفته شدن محتوای مهم همه فصل ها ) | |
10 | تناسب بارم هر سؤال با میزان ( سطح ) دشواری و حجم پاسخ | |
11 | طراحی سؤالات بر اساس جدول هدف محتو ا ( جد و ل مشخصات آزمو ن ) | |
12 | مرتبط بودن شکلها( تصاویر )داده شده با اهداف /متن سؤالات * در دروس زیست شناسی ،هندسه ،جغرافیا ،ریاضی ،فیزیک ،شیمی،زبان خارجی و... | |
جمع امتیاز به حروف : جمع امتیاز به عدد : |
نام و نام خانوادگی ارزیاب : تاریخ : امضا :